Prečo som sa rozhodol začať robiť podcast a ako na to

Prečo som sa rozhodol začať robiť podcast a ako na to

Ako ste si iste mnohí všimli, rozhodol som sa robiť podcast. V tomto blogu píšem o mojich dôvodoch, technológiách, ktoré na to používam a skúsenostiach.

Prečo podcast?

Moja pôvodná motivácia pre vytvorenie podcastu bola, že som sa vrátil z konferencie, na ktorej bolo množstvo zaujímavých informácií a nechcelo sa mi o nich rozprávať každému môjmu kamarátovi zvlášť. Zároveň podcasty rád počúvam a nie vždy čítam blogy - podcasty sa dajú počúvať počas cestovania, v aute, na bicykli, vo vlaku, MHD a lietadle. Je to zároveň trochu iný typ zážitku ako čítať blogy (aj keď stále si myslím, že píšem trochu lepšie ako rozprávam).

Zároveň mi to umožňuje jednoducho urobiť rozhovory so zaujímavými ľuďmi. Pre mňa ideálny hosť je taký, s ktorým si sadnem, rozprávam sa o veciach, ktoré ma zaujímajú a akurát si to popri tom nahrávame.

Dodatočnou motiváciou je moja snaha vyhlásiť “bankrot na stretnutia”. Zistil som, že trávim príliš veľa času na stretnutiach s ľuďmi namiesto vytvárania. A druhé zistenie je, že väčšine ľudí opakujem dookola to isté, pretože väčšina ľudí má podobné problémy - či už súkromné alebo profesionálne. V snahe získať nejaký kreatívny čas na vytváranie riešení všetkých týchto problémov som sa rozhodol tieto témy neopakovať dookola každému, s kým sa chcem o nich porozprávať.

Myslím si, že myšlienky samotné podľahli exponenciálnemu vývoju ako ho popisuje Peter Diamandis (Digitalization, Deception, Disruption, Demonetization, Dematerialization, Democratization). Vďaka digitalizácii tlačiť každý deň informácie z dreva a fyzicky ich rozposielať nedáva zmysel. Prišli nové médiá (blogy, podcasty). Informácií je toľko, že došlo k demonetizácii - málokto chce za informácie samotné platiť. A prakticky ktokoľvek má prístup k informáciám, ak má prístup na Internet. Informácie samotné nie sú len pre elity, sú dostupné každému. Preto si moje myšlienky a informácie nechcem nechať pre seba, chcem sa o ne podeliť. Pre Slovenčinu som sa rozhodol preto, lebo veľa ľudí má k zaujímavým a dôležitým informáciám ďaleko kvôli jazykovej bariére. Myslím, že na Slovensku (a v Čechách) môžu mať vybrané myšlienky najväčší dopad. Nemám pocit, že niektoré informácie a nápady treba hovoriť len vybraným ľuďom v zatvorených mítingrúmoch. Takže preto podcast - aby som informácie šíril iba raz a ušetrený čas využil na tvorbu nových produktov, služieb, nápadov a podobne, ktoré sa tak ľahko šíriť zatiaľ žiaľ nedajú.

Čo z toho mám ja?

Momentálne je to experiment. Kedysi som začal písať prvý československý magazín na Internete (Netáčik). Nemal som za tým žiadnu schému, ktorá by mi zarábala peniaze, chcel som si vyskúšať novú technológiu a šíriť myšlienky. Neskôr mi v tom pomohol jeden z prvých poskytovateľov pripojenia na Internet, ktorý si uvedomil, že pridávať prístup na Internet nemá význam, keď tam nie je obsah, ktorý by našincov zaujímal.

Momentálne to robím najmä preto, že si chcem vyskúšať technológie, chcem byť schopný ľuďom, ktorí sa ma niektoré veci pýtajú poslať linku na podcast a tým vybaviť niektoré otázky, ktoré dostávam. Ale hlavne je to o budovaní určitého “kmeňa”. Vďaka podcastu sa mi podarilo spojiť (sa) s ľuďmi, ktorých zaujímajú podobné témy ako mňa.

Myslím si, že jedna z najťažších vecí, ktorej čelíme je zmena rozmýšľania. Rozmýšľanie prirodzene konverguje k zabehaným myšlienkovým pochodom a zmeniť to je veľmi náročné. Chcem žiť v komunite ľudí, ktorí rozmýšľajú inak a zaujímajú sa o nové spôsoby riešenia vecí.

“Budúcnosť je už tu, len nie je rovnomerne distribuovaná.” - William Gibson

Podcastom nechcem ani veľmi predávať produkty, ktoré robím. Venujem sa biohackingu, ale nemám vám čo predať. Na druhej strane chcem, aby ľudia okolo mňa boli produktívnejší, zdravší a šťastnejší. Prečo? Lebo potom sa budem mať lepšie aj ja. Uvedomujem si, že spoločnosť ľudí okolo mňa ma ovplyvňuje.

Na druhej strane neverím v celospoločenskú zmenu formou top-down zmien. Viem, že nevyriešim problémy, ktoré sa ma netýkajú, nemám na to energiu ani chuť. Som zástancom zmeny nás - chcem dosiahnuť takú zmenu, ktorú môžem urobiť sám, s pomocou hostí, s pomocou širšej komunity, v ktorej sa pohybujem. Zároveň nechcem zachrániť celý svet, lebo viem, že na to nemám dostatok energie. Zaujíma ma komunita, v ktorej sa pohybujem. A tá sa dá meniť dvoma spôsobmi - výberom jej členov a pomáhaním existujúcim členom.

Ja z toho mám to, že tento podcast spôsbuje obidve tieto veci - pomáham ľuďom, ktorých mám vo svojom blízkom aj širšom okolí, zmeniť pohľad na svet, vidieť veci, ktoré väčšinou nevidíme. A taktiež do svojho okolia takto privolávam veľa zaujímavých ľudí, ktorí nás všetkých môžu obohatiť.

Ak by ste chceli vedieť, koľko ľudí podcast počúva, pravdupovediac netuším. Keď tu bol jeden z hostí, snažil som sa urobiť kvalifikovaný odhad, dostal som sa k nejakým číslam, ale keďže netuším, kto podcast dopočúval do konca, neviem ako to vyhodnotiť. A je mi to jedno. Moja miera úspechu je takáto - ak za dve hodiny dokážem urobiť niečo, čo ma ochráni pred iným dvojhodinovým mítingom, kde niekomu niečo vysvetľujem, som na nule alebo v jemnom pluse (ak je to podcast s hosťom, väčšinou sa dozviem veľa vecí aj ja). Každý ďalší poslucháč je bonus.

Technológie a konkrétny postup vytvorenia podcastu

Ako teda podcast vzniká? Najprv je krátka príprava (či už sám alebo s hosťom), kde si do Evernote píšem čo chcem podcastom povedať, akým témam sa chcem venovať a tak. Toto väčšinou vzniká na cestách, v sprche (zapisujem až keď vyleziem:) alebo len tak, keď ma niečo napadne. Momentálne mám rozpracovaných sedem podcastov, ktoré chcem niekedy natočiť, ku každému postupne pridávam poznámky a nápady.

Samotná realizácia: Do USB portu strčím Samsung Meteor Mic, spustím Camtasia. Nahrávam audio aj video (video ide z obyčajnej web kamery na notebooku). Ak mám možnosť, video nahrávam aj na iPhone so stojanom a potom ich zosynchronizujem (old-skúl tlesknutím a manuálnym posunutím). V Camtasia podcast aj zostrihám (väčšinou je tam strihania málo, s väčšinou hostí to dáme na prvý šup).

Potom vyexportujem video, preženiem ho cez Auphonic, čo je platená služba ktorá spracuje zvuk - odstráni šum, nastaví správne levels a podobne. Dve hodiny audia skonvertuje zadarmo. Videa sa nechytá ani ho nerecoduje, pracuje iba s audiom. Funguje pomerne magicky bez toho, aby som musel krútiť točítkami a niečo kalibrovať a podobne. Zároveň konvertuje formáty, uploaduje na youtube a podobne. Výsledkom je MP3 a video (u mňa na disku a na YouTube).

Ako ste si možno všimli, obraz nie je žiadna nádhera, väčšinou je tam niekoľko tvárí, ktoré sa navzájom rozprávajú a niekedy je to dokonca video z webkamery, ktoré nie je ani HD. Predpokladám, že nikto sa nechce pozerať na moju tvár hodinu ako otvára ústa. Robím to preto, že veľa ľudí nechápe čo je podcast, prípadne si to jednoducho chce pozrieť na YouTube. Na druhej strane aspoň nejaké video je lepšie ako čierna obrazovka, takže videu nedávam až takú váhu, ale myslím si, že je fajn, keď tam je.

Keď je video na YouTube, napíšem text na web, zdieľam ho na sociálnych sieťach (na to používam MeetEdgar a HootSuite), vo Facebook skupinách ktoré majú niečo s témou, ktorej sa venujem. Pošlem e-mail ľuďom, ktorí sú prihlásení na odber noviniek. Na to používam zatiaľ free verziu MailChimp. V newsletteri sa snažím dodať nejaký aktuálny kontext, ktorý nie je na blogu ani v podcaste, občas nejakú zaujímavú linku, ale maily posielam len keď je nové vydanie podcastu, aby mailov nebolo priveľa. Ľudia tak získajú aj niečo navyše, k čomu sa nedostane nikto iný, kto ma sleduje a tak majú dôvod ostať prihlásení v newsletteri a občas možno aj správu forwardnúť svojim známym.

Môj CMS systém s vypublikovaním podcastu automaticky updatne RSS feed, ktorý používa iTunes, takže podcast uvidia ľudia v podcast appkách. Občas zaplatím na Facebooku lookalike kampaň pre ľudí, ktorí sú podobní tým, ktorí na môj web už chodia. Budget je väčšinou 7-14€ (jedno euro na deň, buď sedem alebo štrnásť dní).

Veľa ľudí so mnou polemizuje na tému dĺžky podcastu. Majú radšej kratšie podcasty a články. Ja mám rád dlhšie články a dlhšie podcasty. Nie všetko sa dá pretaviť do krátkej “TEDx” prednášky. Niektoré koncepty sú zložitejšie ako jeden srdcervúci príbeh a tri “take-aways”. Ja osobne chcem ísť radšej do hĺbky, nechcem postovať iba linky na iné zdroje, v nich sa človek zacyklí. Zaujíma ma prax a realita. Odpoveď pre ľudí, ktorí majú radi kratšie podcasty je - počúvajte kratšie podcasty, ale to nebudú tie, ktoré robím ja.

A potom je tu spätná väzba od ľudí. Pozitívna väčšinou prichádza súkromnými kanálmi, často s dodatočnými otázkami. To ma vždy poteší. Negatívna je väčšinou vo forme komentárov, ktoré hodnotia hosťa samotného a nie obsah (t.j. ľudia to nepočuli a majú potrebu sa vyjadriť k menu a priezvisku hosťa a prípadne k tomu, kde pracuje). Potom sú to všelijakí veľmúdri všadekomentujúci, ktorých poznáme z komentárov pod článkami. Síce pracujú úplne v inej oblasti, ale sú často rozumnejší ako odborník, ktorý sa tomu venuje full-time. Na takých mám stratégiu rýchleho vysvetlenia a potom ignorovania a blokovania. Netýka sa to samozrejme toho, keď má niekto iba iný názor, ale keď vidím, že je niekde zaseknutý a nemá v pláne rozvíjať sa, ale propagovať svoj zabetónovaný názor.

Je to aktívne vytváranie si svojej bubliny - aj pozitívnym aj negatívnym smerom. Pozitívny smer je, že ľudí, ktorí sú v mojej bubline sa snažím posunúť “vyššie”, dať im informácie a novú perspektívu. Zároveň lákam do tejto bubliny nových ľudí, som otvorený iným názorom a iným ľuďom. Ale rovnako dôležité je z tejto bubliny vyhadzovať ľudí, ktorí do nej nepatria. Nie je to nič radikálne, proste ich nesledujem na Facebooku, nevidím ich komentáre, oni nevidia moje príspevky, nevolám ich na akcie a takto dokážeme koexistovať v mieri. Nemám energiu meniť celý svet a preto mi toto príde rozumnejšie - venovať energiu pozitívnym smerom a akýchkoľvek “odsávačov” odstraňovať. To je inak aj dôvod, prečo na tomto blogu nemám komentáre (okrem toho, že sa mi ich nechcelo znovu implementovať).

Nedá sa vyhovieť každému a nemám takú ambíciu. Ak môj podcast pre vás nie je, budem rád, keď si ušetríte čas a nebudete ho počúvať. Pre tých, ktorých zaujíma, tu nájdete zoznam epizód aj možnosti prihlásenia sa na odber noviniek.

Záver

Verím, že vás tento článok zaujal. Budem rád, ak bude na slovensku viac počúvateľných podcastov, ak budete šíriť zaujímavé informácie medzi známych a ak sa vám podcast páči, zdieľajte ho medzi kamarátmi.

Comments

Written by Juraj Bednár //