Biohacking Bratislava

Ahojte,

vitajte na ministránke k biohackingu. Slajdy z prednášok a videá:

Bonus: Biohacking mozgu záznam - prednáška o mozgu z Paralelní Polis

Ak sa vám páčila DNA pečiatka, ktorú ste dostali na vstupe, vytlačili sme ju na 3D tlačiarni, model je tu, ak by ste si chceli vyrobiť vlastnú. Ak sa len chcete pozrieť ako taký model vyzerá, tu je krátke video z modelárskeho aj tlačového softvéru.

Otázky a odpovede zo slido

Otázka: Do akej miery je vhodne kombinovať vsetky nutrienty resp, tuky zo sacharidmi, príklad raňajok: rozne ovocie, biely jogurt, odmerka proteínu, arasidove maslo.

Dušan Plichta: To ako kto zvláda rôzne kombinácie záleží od individuálneho metabolizmu, enzymatickej výbavy, stupňa možného poškodenia výstelky čriev a žalúdka, intolerancií, alergií a podobne. Zároveň sa treba zamyslieť aj nad tým, že niektoré potraviny sú pre trávenie rizikovajšie a „ťažšie“, ako napríklad omega -6 mastné kyseliny v arašidovom masle. Takto napríklad ja osobne nezvládam najlesie kombináciu mäsa s mliečnymi produktami , príkladom môže byť smotanová omáčka. Z tohto pohľadu nie je od veci rešpektovať pristup delenej stravy a teda, hlavne nekombinovať spracované sacharidy ako pečivo, cestoviny atď, priamo s mäsom a zdrojmi bielkovín.

Otázka: Aky mas nazor na med a jeho nahradu za cukor? Ak ho akceptujes tak ake mnoztvo je podla Teba prijatelne? Vravi sa vraj medu sa moze jest lubovolne mnoztvo.

Dušan Plichta: Pri sacharidoch akéhokoľvek typu ide o osobitné zváženie množstva v závislosti od genetickej výbavy spracovania glukózy, od súčasnej glukózovej citlivosti, športu a cieľov. Vždy je dôležité narábať so sacharidmi tak, aby sme prehnane nestimulovali inzulín. Z tohto pohľadu je med vhodným zdrojom, keďže obsahuje hlavne fruktózu a do krvi sa uvoľnuje postupnejšie, pričom je zároveň antibakteriálny a dosť výživný. Takže taká 1 Pl lyžica by mala byť pre väčšinu dosť v pohode

Otázka: Chcem sa spytat ci ste 100% zdravy.

Dušan Plichta: Podľa mňa veľmi široko cielená otázka, a neviem čo si pod ňou predstavujete. Meriam si spiroergometriou metabolizmus, hodnotím dôležité biomarkery, ktoré mám v optimálnych intervaloch a chorý som tak raz do roka, keď to preženiem už s extrémami, do ktorých sa pravidelne púšťam v zmysle športu, cestovania, či aj pracovného nasadenia. Zvyčajne sa vyliečim do 2-3 dní oddychom, čajom a prírodnými doplnkami.

Otázka: je takyto sposob stravovania vhodny pre ludi, kt chcu budovat svalovu hmotu? Vacsinou sa odporuca jest casto v men porc a strava sa sustreduje okolo polysach.

Dušan Plichta: Takýto spôsob stravovanie je priam už aj odporúčaný…vždy záleží aj od aktuálnych cieľov a dá sa špecificky pracovať s cykláciou sacharidov. 5 porcií podľa mňa nie je nevyhnutných , ale ak vám treba, tak môže byť.

Otázka: Test na intoleranciu lepku na Slovensku neexistuje. Existuje v USA, pripadne v inej krajine?

Dušan Plichta: Existuje pokročilý Cyrex test, ale táto oblasť je stále predmetom hlbšieho a aktuálneho výskumu, kde sa stále objavujú nové súvislosti a ukazovatele. Avšak absolvovať genetické testy, alebo ten Cyrex je asi to najlepšie čo sa dá.

Otázka: Aky je tvoj nazor na detekciu intolerancie na lepok a ine potraviny pomocou metody nazyvanej ,,biorezonancia,,?

Dušan Plichta: Nie som odborník na biorezonanciu, možno tuším o čo tam ide, ale nestretol som sa s aktuálnym výskumom, ktorý by riešil detekciu pomocou biorezonancie. Takže z môjho pohľadu asi nie …

Otázka: dusan, do powecoffee ide aj mct aj kokosovy olej aj maslo?

Dušan Plichta: Ano , to je zatiaľ optimálne mega kombo, ktoré zabezpečí aj rýchlu energiu, aj elimináciu hladu a aj pozitívne antivirálne a antibakteriálne efekty kokosového oleja

**Otázka: Co robit ked zacinam byt po obede unavený **

Dušan Plichta: Jemný útlm po jedle je normálny pokiaľ bol aj predtým výkon. To je cirkadiálny rytmus, ale ak je to silnejšie a pretavuje sa to až do istej mentálnej hmly, tak treba začať riešiť životosprávu a možno vyskúšať postupne zaimplementovať do návykov top 5 Biohackov.

**Otázka: Aky mate nazor na vysokoproteinovu stravu a minimum sacharidov? **

Dušan Plichta: Problém proteínu je, že sa vo veľkých dávkach potom tiež stimuluje inzulín a zároveň sa výrazne zvyšuje záťaž na trávenie a zápaly v organizme…Dôležité je však definovať si koľko proteínu je veľa a koľko málo, lebo to zase záleží od toho, či niekto športuje, alebo nie…Takých 1,5+2 g na 1kg hmotnosti je optimálny interval

**Otázka: Prečo sa neodporúčajú sójové produkty a pohánka? **

Dušan Plichta:Pohánka je podľa mňa v pohode, a sója je problémová lebo pri pravidelnej konzumáciu vysiela nežiadané signály pre hormonálny systém. Zároveň je väčšina sóje geneticky už modifikovanej a tiež neobsahuje kompletný profil aminokyselín. Je okolo toho dosť polemiky a tak jedna dávka týždenne, no problem, ale pravidelná konzumácia nič moc.

Otázka: Ako je vhodné dat si na raňajky power coffee a ešte 400g ručného jogurtu s orechmi? Neprestrelim to už?

Dušan Plichta: Ak Power coffee tak bez bielkovín a cukru, ideálne len čisté tuky. Ak však chceš poriadnu dávku energie a žiada sa aj protein tak sa to dá zvládnuť a môže to fungovať ako silnné tukovo-proteínové raňajky.

Otázka: a co napriklad jablka a ovsene vlocky na ranajky? - ja si toto davam rano ku kave a vajickam - schvalujes?

Dušan Plichta: Neschvaľujem, lebo nič o tebe neviem. Aký je tvoj stav metabolizmu, ciele a xxx ďalších faktorov. Môže to byť OK, ale aj nie

**Otázka: Má pre mňa tuková strava zmysel aj keď som tak-či-tak mega štíhly? **

Dušan Plichta: Áno lebo tu vôbec nejde o chudnutie, ale o optimalizáciu zdravia pre celkové zníženie rizika zápalov v organizme. Nemusíš ísť brutal ketogenicky, môžu tam byť aj sacharidy a možno sa ti vďaka dobrým tukom aj podarí zdravo pribrať na svaloch.

Otázka: Su Omega3 Dha v udenych a pecenych rybach pripadne konzervovanych vyrobkoch kedzeje zname ze omega 3 oxiduju pri teplote uz cca 25 stupnov?

Dušan Plichta: Sú lebo pri rybách záleži od prípravy a väčšinou lososa a tak neprepekáme do maxima , ale zachovávame „medium done“. Áno pri konzervovaných výrobkoch je okrem čistých sardiniek a tak , tých omega 3 dosť málo …

Otázka: Mozem si ku kave dat aj oxymetolon? ** **Dušan Plichta: Toto neviem, čo je , ešte som sa s tým nestretol, takže sa neviem

Otázka: Ak z dlhodobeho hľadiska pečivo neprospieva hrubému črevu. Čo podla teba treba eliminovať naopak pre regeneráciu hrubého čreva? ** **Dušan Plichta: Lepok hlavne a potom spracované potraviny a pridať napríklad kolagén vo forme vývarov

Otázka: Maju suroviny ktore obsahuje powerlogy nejaky specificky efekt ich zmiesanim, alebo by mala rovnaky efekt ich samostatna konzumacia?:) ** **Dušan Plichta: Predpokladnám, že ide o morning mix. Efekt je v tom, že má človek už pripravený namiešaný mix, kde sú optimalizované percentá tak, aby sme dostali stabilnú sacharidovú energiu. Keď je však otázka, že či si môžete namiešať niečo podobné, tak asi áno …Keď zoženiete danú kvalitu každej ingrediecie a vychytáte si pomer tak je to na vás.

Otázka: Da sa maso uplne vylucit z biohack stravy?? ** **Dušan Plichta: Dá sa , ale je to náročnejšie finančne a treba aj špecifické doplnky.

Otázka: LSMPHF asi predpoklada dobre funkcny zlcnik, ale co ked je zlcnik nefunkcny? ** **Dušan Plichta: Dobrá otázka, toto je špecifický prípad, ktorý treba konzultovať s odborníkom na nefunkčný žlčník. Ja môžem dávať odporúčania iba ľuďom bez konkrétnych a špecifických ochorení.

Otázka: Nemoze pri vysokom prijime D3 nastat problem s metabolizmom kalcia? ** **Dušan Plichta: Čo ja viem, tak určite nie.

Otázka: Mas nejaky tip co robit ked clovek nevie vstrebat vitamin D (ani z tabletiek)? ** **Dušan Plichta: Ako vieš, že nevieš vstrebať? Záleží, že aké tabletky a bude treba ich kombinovať s jedlom, kde sú tuky.

Otázka: Ako je to s celozrnymi cestovinami hlavne ked su skombinovane s potravinami s vysokou vlakninou. Spomaluje sa dostatocne vstrebavanie cukru? ** **Dušan Plichta: Myslím, že áno a pre človeka, čo nemá problém s lepkom a inzulínom je to v pohode.